Holland Baroque & Bastarda Trio Orewoet : Minne en beminnen – Nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken

Holland Baroque & Bastarda Trio Orewoet : Minne en beminnen Nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken
Het werk van de Brabantse mystica Hadewijch is het uitgangspunt voor de ontmoeting tussen Holland Baroque en het Bastarda Trio. Hoe klinkt de leer van een Brabantse middeleeuwse mystica? Hoe kunnen ‘minne’ en ‘orewoet’ worden getransformeerd tot muziek?
Met speelsheid, fantasie én respect gingen we aan de slag. Naast het oeuvre van Hadewijch zelf putten we uit verschillende bronnen: Gregoriaanse gezangen, Renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen. Dat Hadewijch stierf lang vóór de barok ontstond hoefde geen belemmering te vormen: in Hadewijchs tijd zou de keuze voor 6 violen waarschijnlijk met instemming begroet zijn. Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van Orewoet, Minne en Beminnen.
De musici van het…

Lees verder
Holland Baroque & Bastarda Trio Orewoet : Minne en beminnen Nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken
Het werk van de Brabantse mystica Hadewijch is het uitgangspunt voor de ontmoeting tussen Holland Baroque en het Bastarda Trio. Hoe klinkt de leer van een Brabantse middeleeuwse mystica? Hoe kunnen ‘minne’ en ‘orewoet’ worden getransformeerd tot muziek?
Met speelsheid, fantasie én respect gingen we aan de slag. Naast het oeuvre van Hadewijch zelf putten we uit verschillende bronnen: Gregoriaanse gezangen, Renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen. Dat Hadewijch stierf lang vóór de barok ontstond hoefde geen belemmering te vormen: in Hadewijchs tijd zou de keuze voor 6 violen waarschijnlijk met instemming begroet zijn. Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van Orewoet, Minne en Beminnen.
De musici van het Bastarda Trio improviseren en gebruiken virtuoze zelfontwikkelde technieken. Klarinet, cello en contrabasklarinet geven een uniek, warm geluid en textuur. De drie musici voeren een buitengewone evenwichtsoefening uit: van gregoriaanse en middeleeuwse oorsprong naar geheel eigen materiaal. Holland Baroque componeert mee, reflecteert op het trio en gaat de hedendaagse dialoog met de middeleeuwen aan. Deze unieke combinatie muzikanten wil het publiek graag plezieren en verrassen – soms ontroeren, maar altijd boeien.
Holland Baroque
Bastarda Trio:Paweł Szamburski klarinetTomasz Pokrzywiński celloMichał Górczyński contrabas, klarinet
Bastarda Trio is niet klassiek, niet folk, maar laat deze genres in elkaar vervloeien. Het Bastarda Trio (Polen) speelt kersverse interpretaties van eeuwenoude muziek. Door hun persoonlijke kijk op oude bronnen, aangevuld met improvisaties, maakten zij in no-time furore op festivals en podia. Een Pools trio dat zo kort bestaat en nog nauwelijks buiten Polen te horen is geweest? Holland Baroque’s cellist Tomasz Pokrzywiński is de geheime troef. Hij is de drijvende kracht achter Bastarda Trio en tegelijkertijd van onschatbare waarde in Holland Baroque.
Holland Baroque is een veelzijdig en eigenzinnig barokorkest dat op hun instrumenten durft te zingen, dansen, huilen en te lachen. Dit alles vanuit traditie, vernieuwing, verrassing en een vleugje entertainment. Het orkest is gevestigd in Utrecht. Tineke en Judith Steenbrink zijn sinds 2009 als artistiek team het kloppend hart van het ensemble. Deze baroktweeling bewaakt de klank van het ensemble, maakt eigenzinnige programma’s en herschrijft repertoire naar de hand van Holland Baroque. Na jaren van muzikale ontmoetingen is het ons glashelder: barok is op vele plekken te vinden. Barok is nu.
Lees minder

Officiële bron:
https://www.friesland.nl/nl/plannen/evenementen/agenda/1175981209/holland-baroque-bastarda-trio-orewoet-minne-en-beminnen-nieuwe-interpretaties-van-eeuwenoude-klanken

Informatie

Weeknummer
Website
Facebook
Datum -
Extra data
Toelichting
Prijs
Toelichting

Locatie

Item Informatie
Categorieen
Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *