Holland Baroque & Bastarda Trio Orewoet : Minne en beminnen ; Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van Orewoet.

Holland Baroque & Bastarda Trio Orewoet : Minne en beminnen Nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken
Holland Baroque
Bastarda Trio:
Paweł Szamburski – klarinet
Tomasz Pokrzywiński – cello
Michał Górczyński – contrabas, klarinet
Het werk van de Brabantse mystica Hadewijch is het uitgangspunt voor de ontmoeting tussen Holland Baroque en het Bastarda Trio. Hoe klinkt de leer van een Brabantse middeleeuwse mystica? Hoe kunnen ‘minne’ en ‘orewoet’ worden getransformeerd tot muziek?
Met speelsheid, fantasie én respect gingen we aan de slag. Naast het oeuvre van Hadewijch zelf putten we uit verschillende bronnen: Gregoriaanse gezangen, Renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen. Dat Hadewijch stierf lang vóór de barok ontstond hoefde geen belemmering te vormen: in Hadewijchs tijd zou de keuze voor 6 violen waarschijnlijk met instemming begroet zijn. Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van Orewoet, Minne en Beminnen.…

Lees verder
Holland Baroque & Bastarda Trio Orewoet : Minne en beminnen Nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken
Holland Baroque
Bastarda Trio:
Paweł Szamburski – klarinet
Tomasz Pokrzywiński – cello
Michał Górczyński – contrabas, klarinet
Het werk van de Brabantse mystica Hadewijch is het uitgangspunt voor de ontmoeting tussen Holland Baroque en het Bastarda Trio. Hoe klinkt de leer van een Brabantse middeleeuwse mystica? Hoe kunnen ‘minne’ en ‘orewoet’ worden getransformeerd tot muziek?
Met speelsheid, fantasie én respect gingen we aan de slag. Naast het oeuvre van Hadewijch zelf putten we uit verschillende bronnen: Gregoriaanse gezangen, Renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen. Dat Hadewijch stierf lang vóór de barok ontstond hoefde geen belemmering te vormen: in Hadewijchs tijd zou de keuze voor 6 violen waarschijnlijk met instemming begroet zijn. Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van Orewoet, Minne en Beminnen.
De musici van het Bastarda Trio improviseren en gebruiken virtuoze zelfontwikkelde technieken. Klarinet, cello en contrabasklarinet geven een uniek, warm geluid en textuur. De drie musici voeren een buitengewone evenwichtsoefening uit: van gregoriaanse en middeleeuwse oorsprong naar geheel eigen materiaal. Holland Baroque componeert mee, reflecteert op het trio en gaat de hedendaagse dialoog met de middeleeuwen aan. Deze unieke combinatie muzikanten wil het publiek graag plezieren en verrassen – soms ontroeren, maar altijd boeien.
Bastarda Trio is niet klassiek, niet folk, maar laat deze genres in elkaar vervloeien. Het Bastarda Trio (Polen) speelt kersverse interpretaties van eeuwenoude muziek. Door hun persoonlijke kijk op oude bronnen, aangevuld met improvisaties, maakten zij in no-time furore op festivals en podia. Een Pools trio dat zo kort bestaat en nog nauwelijks buiten Polen te horen is geweest? Holland Baroque’s cellist Tomasz Pokrzywiński is de geheime troef. Hij is de drijvende kracht achter Bastarda Trio en tegelijkertijd van onschatbare waarde in Holland Baroque.
Lees minder

Officiële bron:
https://www.friesland.nl/nl/plannen/evenementen/agenda/4241390555/holland-baroque-bastarda-trio-orewoet-minne-en-beminnen-symboliek-mystiek-en-zinnelijkheid-welkom-in-de-wereld-van-orewoet

Informatie

Weeknummer
Website
Facebook
Datum -
Extra data
Toelichting
Prijs
Toelichting

Locatie

Item Informatie
Categorieen
Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *